
DYREVELFERDSPOLITIKK: Fagrådgiver Eva Breuer Hustoft (t.v.) og veterinær og daglig leder Åshild Roaldset i Dyrebeskyttelsen Norge etter den muntlige høringen av dyrevelferdsmeldingen på Stortinget. FOTO: Dyrebeskyttelsen Norge
Tekst: Martin Aasen Wright, Dyrebeskyttelsen Norge
Obligatorisk ID-merking kan bidra til effektivisering av tilsyn, beredskap og politietterforskning i familievoldssaker. På Stortinget argumenterte Dyrebeskyttelsen Norge for innføring av obligatorisk ID-merking av katt.
– Obligatorisk ID-merking av katt er god dyrevelferd, men også viktig av andre grunner, åpner Åshild Roaldset, veterinær og daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge.
I dag har man databaser som gjør det mulig å effektivisere tilsyn, beredskap og politietterforskning i familievoldssaker.
Les det muntlige høringsinnspillet:
Obligatoriske ID-merking av katt er helt nødvendig om Mattilsynet skal effektivisere tilsynsarbeidet sitt og ta i bruk tilgjengelige databaser og kunstig intelligens i forvaltningen.
Det å forvente at Mattilsynet skal drive tilsyn med katt uten at kattene er ID-merket er som å forvente at Biltilsynet skal ha kontroll med landets biler uten at det uten at bilene har bilskilt og uten bruk av databaser.
Obligatorisk ID-merking av katt er helt nødvendig dersom Veterinærinstituttet skal kunne drive effektiv smittesporing i møte med sykdomsutbrudd og i møte med kommende pandemier.
Vi vet at høypatogen fugleinfluensa kan smitte til katt og vi har nylig hatt en gaupe med høypatogen fugleinfluensa i Kvænangen kommune. Faren for at katten kan ha en rolle i neste pandemi er helt reell.
Obligatorisk ID-merking av katt er helt nødvendig dersom Politiet skal ha tilstrekkelig verktøy for å kunne etterforske vold mot dyr og vold i nære relasjoner.
Det er en kjent sammenheng mellom vold mot dyr og vold i nære relasjoner, og det er kjent at personer som utøver vold mot dyr «veterinærshopper» slik at det er vanskelig å etterforske. ID-merking ville muliggjort datautrekk fra veterinærenes diagnosedatabase som ledd i politiets etterforskning av familievold.
Ifølge stortingsmeldingen skal personer med mange katter registrere seg hos Mattilsynet.
Katter trives ikke i store grupper og bør ikke holdes i grupper på mer enn seks. Personer som har veldig mange katter, er som regel dyresamlere. Å være dyresamler er en alvorlig psykisk lidelse som går utover dyrene og personen selv. Det er utopisk å tro at disse menneskene skal huske på å melde fra til Mattilsynet hvor mange katter de har og det bedrer heller ikke kattenes velferd. Obligatorisk ID-merking er et godt verktøy for Mattilsynet i møte med slike dyrehold. Det hadde gitt Mattilsynet mulighet til å ta ut de som ikke var merket.
Obligatorisk ID-merking gir en oversikt over hvor alle landets katter bor helt uten at Mattilsynet må bære kostnaden, det dekkes av eier og gir ikke utslag på statsbudsjettet. ID merking plasserer ansvaret for kattene der det hører hjemme – nemlig hos dyreeier.
Obligatorisk ID-merking er noe helt annet i dag enn det det var for 10-15 år siden. I dag har vi databaser som muliggjør effektivisering av tilsyn, effektivisering av beredskap og effektivisering av politietterforskning i familievoldssaker.
Det er rett og slett ingen organisasjon ved sine fulle fem som ville takket nei til tilgang på massedata for sin egen virksomhet, slik Stortinget nå er i ferd med å gjøre på veiene av tilsynsmyndigheten, Politiet og Veterinærinstituttet.
Jeg håper Næringskomiteen ser de store fordelene med obligatoriske ID- merking av katt.
For kattene betyr ID-merking etterlengtet rettsikkerhet, fordi eier kan identifiseres og ansvarliggjøres.
STORINGETS NETT-TV:
Se den muntlige høringen (Dyrebeskyttelsen Norge er nummer fire i rekken etter Den norske veterinærforening, NOAH og Dyrevernalliansen)
Det har vært flere høringsrunder av dyrevelferdsmeldingen siden 2022. Det skriftlige høringsinnspillet på stortingsmeldingen som regjeringen presenterte den siste fredagen før jul, 20.desember 2024, tar i tillegg opp andre sentrale dyrevelferdsspørsmål som for eksempel kunnskapsbasert landbrukspolitikk og 3R-senter. Høringsfristen er 10. februar.