Ofte stilte spørsmål

Jeg får ikke svar på telefon hos dere

Vent noen minutter og prøv igjen, eller send en SMS med noen ord om hva det gjelder og at du ønsker å bli oppringt så fort vi får anledning. Enkelte dager har vi ikke kapasitet til å holde vakttelefonen åpen, men da gir vi beskjed om det via vår Facebook-side. Vi arbeider med dette på frivillig basis ved siden av annen jobb, skole og hverdagsliv – så det hender det at det blir noe ventetid i og med at vi mottar mange henvendelser hver dag.

Jeg vil adoptere et dyr hos dere, hva gjør jeg?

Så hyggelig at du vil gi en ny sjanse til noen som virkelig trenger det! Alle henvendelser rundt veiledning, reservasjon og avtale av adopsjon må tas gjennom vår vakttelefon. Dette fordi vi mottar mange henvendelser hver dag via ulike kanaler, og har valgt å samle disse til vakttelefonen for best mulig oversikt. Se dyr i menyen for mer informasjon om hvordan adopsjon foregår hos oss, og for å se hvilke dyr som for tiden er ledige for adopsjon. Se kontakt for nummer og åpningstider til vakttelefonen.

Dyret mitt har forsvunnet, hva gjør jeg?

Enten dyret er adoptert fra oss eller ikke så bistår vi så godt vi kan. Dersom det gjelder katt finnes det mye hjelp og et festet innlegg med letetips på Facebook-siden “Katt savnet & funnet i Trøndelag”. Legg gjerne ut annonse på dyrebar.no, som også genererer savnet-plakater som du kan skrive ut og henge opp i området. Er det en spesiell sak har vi mulighet til å legge ut et innlegg på vår egen Facebook-side. Vi har også fangstfeller til utlån dersom det behøves, som kan lånes ved å kontakte vår vakttelefon. Se kontakt for nummer og åpningstider.

Jeg ønsker å omplassere mitt private dyr

Vi har normalt ikke kapasitet til å bistå med omplassering privateide dyr, da det allerede er en overflod av hjemløse dyr som behøver hjelpen vår. De hjemløse har ingen andre enn oss, så det er disse vi prioriterer. Forsøk heller å omplasser dyret  gjennom venner og bekjente, Finn.no eller passende grupper på Facebook. Man kommer langt med gode bilder og en tekst man bruker litt tid på.

Kan jeg søke en lønnet stilling eller ha arbeidsuke hos dere?

Alle vi i Dyrebeskyttelsen Norge Sør-Trøndelag arbeider med dette på frivillig basis, og vi har dessverre ikke mulighet til å tilby lønnede stillinger. Dette gjelder også søknader ved OD-dag eller lignende hvor det er forventet en form for liten eller større inntekt. Vi har også svært sjelden kapasitet til å organisere arbeidsuker, men alle er velkomne til å søke lengre, frivillige verv hos oss. Se frivillig for all informasjon om dette.

Kan dere ta inn dyret jeg har funnet?

Dersom du har funnet et dyr du mistenker er hjemløst ønsker vi først at eier etterlyses i lokale Facebook-grupper, Facebooksiden «Katt savnet & funnet i Trøndelag», ved hjelp av plakater og eventuelt også ved å kontakte nærliggende boliger. Dersom søket ikke gir noen resultater, kan vi kontaktes på vår vakttelefon for henvendelser rundt inntak – se kontakt for nummer og åpningstider. Se egen bolk dersom dyret er skadet eller lignende.

Jeg har funnet et skadet dyr

  • Bring dyret til veterinær om mulig. Veterinærer har plikt til å hjelpe skadde dyr, også ville dyr. Dersom dyret behøver å tas inn etter veterinærbesøket kan vi kontaktes på 952 25 275 (hverdager 18-21, søndager 14-16). Forsøk også e-post og PM på Facebook dersom dette er akutt og utenfor telefonens åpningstider.
  • Ved skadet storvilt kan du kontakter du politiet på 02800, som videre setter deg over til Viltnemnda i din kommune.
  • Gjelder det skadet fugl kan du kontakte Fuglevakta gjennom Norsk Ornitologisk Forening (døgnåpen) på 90 12 29 01. Større fugler som svaner, gjess og lignende går under kategorien «skadet vilt» og det er da viltnemnda som skal kontaktes
  • Ved skadet pinnsvin kan du kontakte Pinnsvinhjelpen på 92 28 00 21

Jeg har observert et eller flere dyr som ikke har det bra

Så flott at du er observant og ønsker å gjøre noe for dyr som ikke har det godt. Dessverre har ikke vi i Dyrebeskyttelsen Norge Sør-Trøndelag myndighet til å gripe direkte inn i saker om mishandling, vanskjøtsel og så videre. Vi anbefaler at du melder inn saken via Mattilsynets bekymringsmeldingsskjema, eller eventuelt benytter deg av telefonnummer som står oppgitt der inne dersom det er noe akutt. På skjemaet er det mulig å krysse av for at man ønsker å være anonym i saken.

Ved akutt og alvorlig dyrevelferdssak hvor du ikke kommer igjennom til Mattilsynet, kan du ringe politiet på 02800. Ved ordensforstyrrelser, for eksempel hunder som bjeffer over tid, dyr som er til sjenanse og lignende – kan du også kontakte politiet på 02800.

Dyrevernsaker nedprioriteres ofte – forsøk derfor å sikre bevis slik som fotografier, film og vitner. Noen saker blir henlagt eller mangelfullt behandlet av det offentlige. Send oss derfor gjerne en e-post med beskrivelse av saken, og hold oss oppdatert om eventuell utvikling slik at vi kan kontrollere om dyrene det gjelder har fått god nok hjelp.

Jeg har funnet en hund som springes rundt løs

Om mulig, prøv å få tak i hunden og ta vare på den til eier dukker opp. Dersom du har noe du kan bruke som bånd kan du gjerne gå rundt i funnområdet med hunden, da eier antageligvis leter etter hunden sin. Kontakt politiet på 02800 og oppgi hvor hunden befinner seg, og eventuelt bli satt i kontakt med Falck som kan ta vare på hunden til eier blir funnet. Legg gjerne også ut innlegg på Facebooksiden «Hund savnet & funnet i Trøndelag». Vi har dessverre ikke mulighet til å ta inn hunder hos oss.

Tar dere imot brukt utstyr til katt og andre dyr?

Gjenbruk er topp, vi tar gjerne imot utstyr som enda er i god og brukbar stand. Vi tar også imot fôr til dyr. Kom gjerne innom med det under åpen dag som vi har hver torsdag 18-19 og søndager 14-16, og hils med det samme på oss to- og firbente på brakka!